Corat -coret

Berkongsi Pengalaman Merawat Anak Ekzema Atopic Dermatis

Spread the love

Assalammualaikum pembaca di sana,

Saya Adni, ibu kepada 2 orang anak bernama Edlyn dan Emlyn yang masing-masing berumur 12 tahun  dan 9 tahun.

Kedua-dua anak saya menghidapi sakit ekzema jenis Atopic Dermatis sejak bayi lagi sehingga sekarang tapi semakin lama masalah ekzema telah berkurangan dan semakin pulih. Di sini saya hendak berkongsi pengalaman merawat anak ekzema Atopic Dermatis.

Pengalaman Merawat Anak Ekzema

Walaupun anak saya menghidap ekzema sejak lahir, saya kurang gemar mengambil gambar anak dan tidak terfikir langsung nak amik gambar masa anak tengah keradangan ekzema yang teruk.

Lagipun, tahun 2007 cerita pasal ekzema kurang diberi pendedahan di internet dan jarang dengar penyakit kulit ekzema. Jadi, pengalaman saya menjaga anak ekzema mengikut nasihat doktor termasuk menggunakan ubat-ubat hospital/klinik dan makanan tambahan.

Bila difikirkan saya sendiri tak pasti mana datangnya penyakit ekzema yang kena pada anak-anak akak.

Ada kajian mengatakan penyakit ekzema mempunyai talian genetik di mana sekiranya salah seorang sama ada ibu atau bapa merupakan penghidap ekzema maka ia memberi kesan genetik itu kepada anak-anak.

Tapi skeluarga saya tidak ada masalah ekzema cuma ada masalah resdung … tapi masa saya mengandungkan anak sulung Edlyn, saya banyak minum soya atau makan fast food seperti McDonald …mungkin salah satu sebab terjadi ekzema.

Tapi bila anak kedua… saya tak minum soya langsung dan jarang makan makan fast food tapi anak masih kena ekzema jugak…

                       Bila Edlyn tak pantang makanan….jadi macam ni laa..

Selalunya anak-anak saya mempunyai masalah ekzema di muka, siku, buku lali, peha, pelipat tangan, lutut dan menggaru sehingga luka akibat ekzema menjadikan kulit kering dan berkeruping.

Tiap-tiap  malam  sudah menjadi kebiasaan anak-anak saya mengaru-mengaru sampai keruping kulit yang kering tertanggal dan bersepah di atas tilam, kerusi kereta dan merata-rata tempat.

                     Ekzema menyebabkan luka teruk di kaki Edlyn

Kekerapan penggunaan krim steriod sejak kecik lagi menyebabkan tangan dan kaki menjadi kedut dan tebal akibat kesan menggunakan krim tersebut.

            Kaki yang kasar dan tebal kulit akibat menggunakan krim steriod

Kalau orang luar yang tak kenal saya dan ternampak keadaan kulit anak akak … pasti ada yang tanya … dah jumpa doktor ni… dah cuba ubat ni… dan cuba supplement ni..

Pertanyaan diorang ini seolah-olah kita TAK PERNAH mencuba mengubat anak kite… kadang-kadang geram jugak tapi semuanya dah jadi biasa pada diri akak. Kena banyak bersabar..

Yang paling sedih, guru-guru sekolah yang tahu sakit anak saya, mereka tak bagi anak akak aktif sukan… tapi anak-anak saya seorang aktif dan tidak kisah pasal ekzema meraka.

         Walaupun kulit anak masalah, anak tetap aktif (kakak pakai vest merah)
                                  Ekzema bukan penghalang untuk aktif

Sudah menjadi kebiasaan .. anak-anak asyik bertanya… kenapa kulit adik dan kakak mcm ni… kawan-kawan kat sekolah selalu ejek akak dengan adik…

Diorg kata jangan dekat dengan Edlyn dan Emlyn nanti menjangkit kalau duduk dekat….

Kalau time sembahyang kat sekolah … Edlyn selalu kata dialah orang yang paling last angkat air sembahyang sebab tak nak orang tengok kaki dia yang ada kudis ekzema… Siapa tak sedih bila anak bercerita kat kite…

Saya selalu memujuk anak-anak dengan mengatakan …

Kakak, adik…. ada orang lagi teruk sakit daripada adik dengan kakak… Ada yang tak bole sembuh lagi… Allah baru uji kite sikit je… ini semua Allah ingat dengan kite…Biarlah orang ejek dengan kite… diorang yang berdosa… Kite dapat pahala lagi… Kalau kakak dan adik nak baik dengar ckp ibu…. benda tak bole makan jangan makan dulu…dah sihat bole makan sikit… Apa yang ibu suruh pakai ubat… pakai… mandi bersih-bersih… Insya Allah baik lahh adikk dan kakak..

Selama menjaga anak-anak ekzema ini.. sudah menjadi kebiasaan sekejap baik sekejap jadik balik.. itu semua perkara biasa..

Bukan tak cuba berubat cara lain… dah cuba… bukan beratus…. malah beribu-ribu duit dah keluar… jumpa doktor yang famous pun sudah…

Dah jumpa doktor kerajaan, swasta, klinik kulit, macam-macam makanan tambahan dah makan…

Bukan semua produk tak bagus atau  ubat doktor tak baik… semua baik…

TAPI.. sementara je…

lepas tu jadik balik…. sebabnya anak-anak saya pemakan orangnya dan badan mereka dah imun dengan ubat-ubatan dan krim.

Sebab-sebab Ekzema

1. Alahan Makanan

Makanan yang ada alahan kepada anak saya seperti ayam, telur, makanan seafood, makanan proses iaitu daging burger dan hot dog.

Produk yang berasaskan Gluten seperti tepung  yang ada pada makanan roti canai, roti, cekodok, kek ..dan macam-macam lagi..

Siapa tak sedih bila anak nak minta makan nasi ayam, makan KFC… tapi saya tak bole bagi anak makan… bukan tak mampu… takut gatal-gatal semakin teruk …

2.  Faktor Persekitaran

Anak-anak ekzema cuba elakkan cuaca panas dan berpeluh.

Kalau nak makan kat luar kena cari tempat ada air cond je.. rumah sedia ada pun dah ada air cond.

Cuba elakkan mandi di kolam renang sebab ada banyak klorin… kalau teringin jugak… mandi jangan terlalu lama sampai 2, 3 jam.

Jangan mandi air panas.. kulit akan menjadi kering dan cepat ekzema merebak.

Menjaga kebersihan dengan menukar cadar tempat tidur dengan kerap, bersihkan bilik tidur dan tukar tuala mandi selalu.

Cara-cara Mengawal Ekzema

Sekian lama saya menggunakan ubat-ubat hospital dan klinik… keradangan ekzema masih berlaku lagi.

Jadi.. akak mengambil keputusan untuk mengawal ekzema anak cara saya tersendiri… lebih murah dan lebih menjimatkan…. kalau pergi klinik sekian2 seorang anak sehaja kena belanja banyak RM200… kalau 2 orang anak sudah kena RM400… ubat klinik bertahan dalam tempoh 2 minggu.. jadi dalam sebulan pergi klinik sebanyak 2 kali so belanja jadi RM800….. siapa la bole tahan…

Langkah Pertama….

Apa yang buat, yang penting sekali… saya memastikan anak saya kena pantang makan yang mencetuskan ekzema… contoh ayam, roti canai, kek, hot dog.. etc.

Kena pujuk anak-anak sebab apa tak bole makan… kalau makan kena gatal-gatal.

Bila kulit dah beransur baik, tak ada luka-luka, baru boleh makan ayam atau apa-apa yang teringin nak makan.. tapi janagan makan selalu… sekali sekala… untuk hilang kempunan…

Tapi emak bapak juga kena banyak bersabar dengan anak-anak  pasal pantang makanan. Memang kesian kt anak-anak yang tak boleh makan benda diorang suka.

Ada kata antibodi anak lemah sebab itulah ekzema terjadi tapi akak bagi anak akak makanan tambahan untuk menguatkan antibodi anak-anak saya.

Untuk kuatkan antibodi, akak bagi anak-anak akak makan buah oren yang mahal sikit pada tiap-tiap pagi untuk tujuan imune boster… makan minyak ikan pun bagus jugak untuk anti radang.

Langkah kedua..

Saya hentikan penggunaan krim/ubat yang ada steriod.

Saya telah jumpa produk yang menggunakan bahan ORGANIK DAN BEBAS DARI BAHAN KIMIA iaitu Medic Serum Renoskin.

                                                    Medic Serum Renoskin

Produk ini anak akak amalkan setiap hari di tempat-tempat ekzema

                         Sebelum anak saya memakai Medic Serum Renoskin
                                  Luka gatal-gatal sudah berkurangan..

Medic Serum Renoskin ini juga boleh membantu membaiki kulit yang kedut… yang bagusnya bila kulit dah baik boleh guna pelembab lain yang lain-lain jenama. Serum ini digunakan ketika kulit bermasalah sahaja. Yang penting serum ini menggunakan bahan semulajadi dan bebas bahan kimia.

Ingatlah dan saya selalu pesan kepada diri saya sendiri…. kite kena banyak bersabar dengan anak-anak ekzema. Proses penyembuhan kulit bukanlah mengambil masa yang sekejap … semuanya bergantung kepada kulit anak kite terutama yang pernah menggunakan krim yang berasaskan steriod.

Ada proses penyembuhan mengambil masa seminggu, mungkin sebulan dan ada yang berbulan-bulan. Tetapi Insya Allah pasti ada perubahan berlaku jika kite menggunakannya dengan SABAR dan  bukan terus pakai dan terus baik… 

INGAT BANYAK BERSABAR,…. jangan berputus asa setiap penyakit ada ubatnya…

TESTIMONI ANAK MENGGUNAKAN MEDIC SERUM RENOSKIN

Setelah saya mengawal ekzema kedua-dua anak akak, keadaan kulit anak semakin lama semakin kurang luka dan keadaan kulit bertambah baik. Kulit anak tidak lagi kemerah-merahan akibat keradangan sebelum ini.

Kini anak saya berasa yakin denga diri mereka apabila berjumpa dengan kawan-kawan sekolah, guru-guru, kawan tuisyen dan orang-orang sekeliling yang kenal dengan anak saya akan menegur keadaan kulit anak.

Keadaan kulit anak saya sudah kurang keradangan setelah menggunakan Medic Serum Renoskin dan semakin lama bertambah baik.

Saya juga masih lagi mengawasi pengambilan makanan anak  untuk memastikan kulit anak-anak sentiasa lembab serta tidak terluka apabila menggaru.

Alhamdulillah masalah ekzema anak saya mula terkawal bila kita tahu cara merawatnya.

Kepada Sesiapa Yang Berminat Membeli Medic Serum Renoskin boleh hubungi saya di talian dibawah:- 

Telefon bimbit : 014-6368407

COD kawasan Melaka Tengah, Jasin dan Alor Gajah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *